Hoe motiveer je je kind met leerdoelen?

Als ouder ben je vast wel bekend met de leerdoelen van school: van zinnen ontleden tot breuken optellen en aftrekken. Hoewel die doelen heel duidelijk zijn, motiveren ze je kind soms niet echt. In dit artikel lees je hoe dit wel lukt, inclusief voorbeelden van leerdoelen en tips om ze op te stellen.

23-10-2024

Wat zijn leerdoelen?

Op zowel de basisschool als middelbare school heeft je kind te maken met leerdoelen. Die draaien om het leren van kennis en vaardigheden. Voor die eerste is ieder vak opgesplitst in een aantal goede leerdoelen, van afkortingen herkennen bij taal tot rekenen met wortelverbanden bij wiskunde. Bij vaardigheden gaat het bijvoorbeeld om presenteren, omgaan met feedback en helder communiceren. Door met leerdoelen te werken, is het voor de docent en je kind duidelijk wat er goed gaat en wat nog extra aandacht nodig heeft.

Waarom leerdoelen van school soms niet werken

Hoewel leerdoelen heel concreet zijn, werken ze niet voor alle kinderen motiverend. Sommige kinderen doen gewoon maar taak na taak, opdracht na opdracht, totdat het tijd is om te stoppen. Dag in, dag uit, omdat het moet van de leerkracht. Als dit zo voelt voor je kind, is de kans groot dat hij of zij met tegenzin naar school gaat. Alleen vriendjes en vriendinnetjes zien is leuk, maar niet al die opdrachten doen. Omdat je kind het nut er niet van inziet, raakt hij of zij de motivatie kwijt. Met als gevolg slechtere prestaties, onvoldoendes en telkens een strijd om huiswerk te maken. Terwijl je kind echt beter zou kunnen met meer inzet.

Begin bij de kwaliteiten van je kind

Als je eenmaal in die situatie belandt, wordt het vaak een vicieuze cirkel van negativiteit. Je kind krijgt op school regelmatig negatieve feedback van de docent, vanwege zijn of haar lage inzet en lagere resultaten. En thuis heeft je kind vaak ruzie met jou als ouder, omdat je zo graag wilt dat hij of zij het huiswerk maakt. Hoe doorbreek je dit? Begin met de kwaliteiten van je kind te benoemen. Laat hem of haar bedenken wat goede eigenschappen zijn en noem er zelf ook een paar. Denk bijvoorbeeld aan creatief zijn, goede oplossingen bedenken en slim zijn. Die positieve insteek is goed voor het zelfvertrouwen en zelfbeeld.

Achterhaal het grote doel

Vraag vervolgens aan je kind wat hij of zij later wil worden of wil bereiken. Kinderen denken vaak groots, dus je krijgt meestal een antwoord als piloot van een groot vliegtuig, brandweerman of premier van Nederland. Niets is te gek en groot dromen mag. Schrijf dit grote doel in het midden van een groot vel.

Stel tussendoelen op

Daarna teken je kleinere vlakken om het grote doel heen. Daar komen de tussendoelen in te staan, die nodig zijn om het grote doel te bereiken. Om die te bepalen, stel je de volgende vragen aan je kind:

  • Welke opleiding heb je nodig om dat beroep te mogen doen?
  • Wat voor niveau op de middelbare school heb je daarvoor nodig?
  • Welke vaardigheden zijn belangrijk?

Op die manier ga je net zo lang door tot je bij het doel van dit schooljaar komt: overgaan naar de volgende groep of klas. Hoe bereik je dat? Door eerst een voldoende te halen voor de komende toets. Zo worden de leerdoelen bij elke stap concreter en beter behapbaar.

Maak de kleine leerdoelen SMART

Je voorkomt dat de kleinere tussendoelen vaag blijven door ze SMART op te stellen. Dat doe je samen met je kind. SMART staat voor:

  • Specifiek. Hier geef je precies aan wat je kind wil bereiken, bijvoorbeeld een toets voor rekenen halen.
  • Meetbaar. Hang cijfers of procenten aan het doel, zodat duidelijk is wanneer een doel is behaald. Bijvoorbeeld een 7 voor de rekentoets of aan het einde van het schooljaar gemiddeld een 6,5 staan voor rekenen.
  • Acceptabel. Zorg dat je kind, jij als ouder en de docent het allemaal eens zijn over het doel. Een 5,5 voor rekenen is bijvoorbeeld wat mager. Waarschijnlijk is een 6,5 acceptabeler voor jou en de leerkracht.
  • Realistisch. Een doel moet wel haalbaar zijn, anders motiveert het je kind juist niet. Zeg dus niet ‘een 8 voor rekenen’, als hij of zij nu vaak onvoldoendes haalt. Een 6 of 6,5 is dan beter om op in te zetten.
  • Tijdgebonden. Voeg een deadline toe aan het doel, zoals ‘voor de kerstvakantie een 6,5 staan voor rekenen’ of ‘voor de toets eind deze maand een 7 halen’. Dan heeft je kind iets om naartoe te werken.

Reflecteer regelmatig samen op de leerdoelen en kijk of ze nog steeds haalbaar zijn. Zo niet, stel ze dan bij, zodat je kind zijn of haar nieuwe motivatie behoudt.

Gebruik Slimleren om de leerdoelen te behalen

Een leuke manier om de resultaten voor een kernvak te verbeteren, is door je kind te laten oefenen met Slimleren. Dat kan gewoon thuis op het eigen tempo en gaat automatisch op het eigen niveau. Door elke week een uurtje te oefenen met onze software, werkt hij of zij onvoldoendes weg. Ook scheelt het je kind heel wat stress voor toetsen, omdat hij of zij de stof al kent. Daardoor krijgt je kind meer zelfvertrouwen en plezier in de vakken. Dat maakt het leuk om de leerdoelen te behalen.

Ben je benieuwd hoe je kind Slimleren ervaart en wat het hem of haar oplevert? Probeer het dan nu een week gratis, zonder dat je ergens aan vastzit.

Wil jij ook jouw kind laten kennismaken me Slimleren? Probeer nu onze programma's voor thuis 1 week gratis en vrijblijvend uit.