Klassenindeling

Wil jij online oefenen met het onderwerp Klassenindeling? Of wil je andere wiskunde onderwerpen online oefenen? Dat kan op een leuke en leerzame manier met de oefensoftware van Slimleren. probeer Slimleren nu vrijblijvend een week gratis uit, en ontdek hoe makkelijk het werkt!

Klassenindeling

Met Slimleren oefen je online op een leuke en efficiënte manier stof uit de les. Kom je ergens niet uit? Dan past het systeem automatisch het niveau aan en geeft handige tips. Zo loop je nooit meer vast en worden zelfs de moeilijkste onderwerpen een fluitje van een cent.

Hieronder zie je de theorie van het onderwerp Klassenindeling, met Slimleren kun je vragen over dit onderwerp (en honderden andere onderwerpen) oefenen. Je krijgt direct feedback als je een vraag fout beantwoordt en ziet gemakkelijk welke onderwerpen nog wat extra aandacht nodig hebben. Zo ben je altijd voorbereid op toetsen en ga je fluitend het schooljaar door.

Klassenindeling
  • klassenindeling
  • klassen
  • klassengrenzen
  • klassenbreedte
  • histogram
  • gemiddelde
  • klassenmidden
  • frequenties

  Theorie

Uitdaging

Als een waarnemingsreeks bestaat uit getallen waarvan weinig getallen dubbel voorkomen, kan je een klassenindeling gebruiken om de getallen overzichtelijk weer te gegeven. In een klassenindeling zijn de getallen verdeeld in klassen van gelijke grootte, en staat bij elke klasse hoeveel waarnemingen in deze klasse horen. Hoewel je niet meer de oorspronkelijke reeks hebt, krijg je direct inzicht in de verdeling van de getallen uit de waarnemingsreeks, en kun je het gemiddelde schatten.

Wat een klassenindeling precies is behandelen we in deze theorie.

Methode

Een waarnemingsreeks kan verdeeld worden in groepen van gelijke grootte die klassen worden genoemd. Dit noemen we een klassenindeling.

De getallen die de bovengrens en de ondergrens van de klasse vertegenwoordigen noemen we de klassengrenzen. Het verschil tussen de klassengrenzen is de klassenbreedte van de klassenindeling. Omdat alle groepen in een klassenindeling even groot zijn is de klassenbreedte van elke klasse altijd even groot.

$$\mbox{Klassenbreedte = bovengrens - ondergrens}$$

In een klassenindeling wordt aangegeven hoeveel getallen van de waarnemingsreeks zich in iedere klasse bevinden. Alle frequenties bij elkaar opgeteld is gelijk aan het aantal getallen in de waarnemingsreeks. De klassenindeling kan ook weergegeven worden in een histogram. Hierin wordt de frequentie van elke klasse aangegeven door de hoogte van een staaf in het histogram.

Hoewel je niet alle informatie van de oorspronkelijke waarnemingsreeks kunt terugvinden in de klassenindeling kun je wel een schatting maken van het gemiddelde van de reeks. Je gaat er in dat geval van uit dat elk getal in de klasse de waarde heeft van het getal dat precies in het midden tussen de klassengrenzen ligt. Je kunt het gemiddelde schatten door de frequenties te vermenigvuldigen met de klassenmiddens en dit te delen door het aantal getallen in de waarnemingsreeks.

$$\mbox{Schatting gemiddelde} = \frac{\mbox{ som van de frequenties vermenigvuldigd met de klassenmiddens}}{\mbox{ som van de frequenties}}$$

$$\mbox{Klassenmidden} = \frac{\mbox{ondergrens + bovengrens}}{2}$$

Let op: Een getal dat gelijk is aan een klassengrens wordt ingedeeld in de klasse waarbij dit getal de ondergrens is.

Met Slimleren kun je op een leuke manier thuis extra oefenen met de vakken waar jij moeite mee hebt. Zo ben je beter voorbereid en heb je nooit meer stress voor toetsen.

  Vuistregels

  • $$\mbox{Schatting gemiddelde} = \frac{\mbox{som van de frequenties vermenigvuldigd met de klassenmiddens}}{\mbox{som van de frequenties}}$$
  • $$\mbox{Klassenmidden} = \frac{\mbox{ondergrens + bovengrens}}{2}$$
  • $$\mbox{Klassenbreedte = bovengrens - ondergrens}$$
  • $$\mbox{Een getal dat gelijk is aan een klassengrens wordt ingedeeld in de klasse waarbij dit getal de ondergrens is}$$

  Voorbeeldvraag

Je hebt de volgende waarnemingsreeks:

12, 44, 23, 65, 33, 34, 53, 12, 14, 42, 43, 36, 22, 27, 62, 39, 40, 20, 31, 51, 29, 8

a. Vul de klassenindeling van deze reeks in.

$$\newcommand\T{\Rule{0pt}{1em}{.3em}} \begin{array}{c|c} \mbox{Klasse}&\mbox{Frequentie} \\\hline 0 -< 10 &a \\ 10 -< 20 &b \\ 20 -< 30 &c \\ 30 -< 40&d \\ 40 -< 50 &e \\ 50 -< 60 &f \\ 60 -< 70 &g\end{array}$$

b. Wat is de klassenbreedte?

c. Schat het gemiddelde van de waarnemingsreeks.

d. Teken een histogram bij deze reeks.

 

Uitwerking

a. Tel voor elke klassen hoeveel getallen er in die groep gedeeld worden. Let op, 40 moet in de klasse 40 -< 50 en niet in 30 -< 40. Een getal dat gelijk is aan een klassengrens wordt ingedeeld in de klasse waarbij dit getal de ondergrens is.

$$\newcommand\T{\Rule{0pt}{1em}{.3em}} \begin{array}{c|c} \mbox{Klasse}&\mbox{Frequentie} \\\hline 0 -< 10 &1 \\ 10 -< 20 &3 \\ 20 -< 30 &5 \\ 30 -< 40&5 \\ 40 -< 50 &4 \\ 50 -< 60 &2 \\ 60 -< 70 &2\end{array}$$

b. De klassenbreedte is gelijk aan het verschil van de klassengrenzen. Dit is voor elke klasse even groot. De klassenbreedte is dus 10 - 0 = 10.

c. Het gemiddelde kun je uitreken door alle frequenties te vermenigvuldigen met de klassenmiddens en op te tellen, en vervolgens te delen door de frequenties bij elkaar opgeteld.

De klassenmiddens zijn: 5, 15, 25, 35, 45, 55, 65.

Het aantal getallen in de reeks: 1 + 3 + 5 + 5 + 4 + 2 + 2 = 22

$$\mbox{Gemiddelde} \approx \frac{5 · 1 + 15 · 3 + 25 · 5 + 35 · 5 + 45 · 4 + 55 · 2 + 65 · 2}{22} = 35$$

d. In een histogram worden de hoeveelheden per klasse aangegeven door de hoogte van de staven. In het figuur zie je hoe het histogram er voor deze reeks uitziet.

… meer dan 25.000 leerlingen met
Slimleren oefenen…
… en dat zij Slimleren gemiddeld
beoordelen met een 9,2!

Wat is Slimleren nou eigenlijk?

Met Slimleren oefen je online voor de vakken waar je nog wat moeite mee hebt, waar en wanneer je maar wilt. Theorie-uitleg, video-colleges, vuistregels en meer helpen jou om de stof sneller te begrijpen. Daarnaast krijg je bij ieder fout gegeven antwoord direct een heldere uitleg hoe je de vraag het beste kunt oplossen. Zo leer je sneller en effectiever; dat is pas Slimleren!

Waarom kiezen voor Slimleren?

Onderdeel worden van ons multidisciplinaire team? Dat kan! We zijn op zoek naar starters in de zorg, maar ook naar medisch specialisten en GZ-psychologen. Eén ding staat daarbij vast: je vult je functie anders in dan je gewend bent. Vind de vacature die bij je past en solliciteer!

Leuk leren!?

Leren wordt leuker met Slimleren! Verzamel diamanten, speel mini-games en bereik gouden resultaten.

Goedkoper dan bijles

Slimleren is niet alleen leuker, maar ook veel goedkoper. Voor de prijs van 30 min bijles krijg je een hele maand Slimleren, al vanaf €8,95.

Geen stress

Met Slimleren houd je eenvoudig je voortgang bij en bereid je je optimaal voor op toetsen. Geen verrassingen meer!

Betere schoolresultaten

Ervaar volledig adaptieve programma's door ons. Ons systeem speelt slim in op jouw uitdagingen. Leuker én effectiever leren!

Slimleren is er voor iedereen

Met Slimleren oefen je online voor de vakken waar je nog wat moeite mee hebt, waar en wanneer je maar wilt. Theorie-uitleg, video-colleges, vuistregels en meer helpen jou om de stof sneller te begrijpen. Onze programma's zijn gericht op leerlingen van groep 5 tot en met groep 8 van de basisschool en klas 1 tot en met klas 3 van de middelbare school. Of je nu wat moeite hebt met een bepaald vak, of juist vooruit wilt werken; Slimleren is er voor iedereen.

Wil jij ook jouw kind laten kennismaken me Slimleren? Probeer nu onze programma's voor thuis 1 week gratis en vrijblijvend uit.